Disleksi

DİSLEKSİ:

Öğrenme bozukluğu olarak tanımlanan dislektik bireyler okulda başarısız olarak adlandırılsa da zeki çocuklardır. Okuma sorunu olarak da adlandırabildiğimiz Disleksi yetişkinlerde de görülür. Çocukluk döneminde fark edilmeyip ilerleyen yaşlarda yaşamın farklı alanlarında da ortaya çıkabilir.

Disleksi teşhisi koymak için okuma bozukluğu testi, öğrenme bozukluğu testi gibi testler uygulanarak daha objektif bir karar verilir. Disleksi nedenlerinden en dikkat çekeni yapılan beyin taramalarında  dislektik birey ile dislektik olmayan birey okuma yaparken beyinin farklı bölümlerini kullandıkları ortaya çıkmıştır.

En sık görülen Disleksi belirtileri bazı harfleri (örn: b ve d) tersden yazma, okumada bozukluk, okuduğunu hatırlamada güçlük ve harflerin yerlerini karıştırma olarak sıralayabiliriz. Bu gibi belirtileri dikkate alarak bireye okuma/yazma eğitimi yanında Disleksi alfabesini öğretmek birey için faydalı olacaktır.

Disleksi tedavisi ise özel eğitim programları, oyunlar, çeşitli materyaller ile tamamen ortadan kalkmasa da büyük bir gelişme sağlayacaktır. Son olarak Disleksi eğitimi için öncelikle bireye sesli okumalar yapılmalı veya sesli kitaplar kullanılmalıdır. Bireyin ilgisini çeken aktiviteler bulunmalıdır. Tüm bu uğraşlardan önce ve en önemlisi bireyin kendine olan güvenini arttırıcı, farklı yollar ve farklı etkinlikler denenmesi büyük fayda sağlayacaktır.

Disleksi tanısı bir objektif test ile belirlenmesinin yanısıra uzman kişinin gözleme kişinin yazısındaki okumasında ki belirtiler ile DSM 5 tanı kriterlerinde ki belirtilenler harmanlanmış bir biçimde tanı koyulması daha olasıdır. Tek Bir nedenden dolayı disleksi diyemeyeceğim. Iz gibi sadece gözlem ile de disleksi tanısı koyamayız.

Peki bu belirtiler arasında ailenin de evde fark edeceği önlem almak için yardımcı olacak ve ailelere acaba dedirtecek belirtileriniz arasında neler vardır? Bir bakalım. Okul öncesi ve okul çağı dönemlerinde en çok görülen şey unutkanlık burada incelenmesi gereken şey ise çocuk gerçekten unuttuğu için mi yoksa bir şeylerden Kaçmak için mi unuttum diyor. Öncelikle buna bakılır gerçekten unutması olası belirtilerden sayılabilir.

Bazı aktivitelerde yavaş tepki verme sağ sol kavramlarını karıştırma okuma ve yazma güçlükleri okumanın yanlış yavaş Çok çaba gerektiriyor olması düzgün Okusa bile okuduğunu anlama güçlüğü yazarken Harflerin yerini karıştırma ya da harfleri eksik yazma dilbilgisi ve noktalama atalarının sık olması görüşlerini yazılı anlatımının açık olmaması gibi sıralayabiliriz.

Disleksi tedavisi TMS clinic de kişiye özel bir yol haritası çizerek bireyselleştirilmiş bir eğitim ve tedavi programı hazırlıyoruz. Örneğin çocuk dikkat eksikliğinden dolayı öğrenme güçlüğü yaşıyorsa dikkat arttırıcı yöntemler ile ağırlık verilen bir program hazırlıyoruz çocukların algılama seviyelerini artırmak için bilgiyi Görsel işitsel kinestetik kanallar aracılığıyla sunarak öğrenmeye arttırmayı hedefliyoruz. Neurosound ve neurofeedback gibi yenilikçi yöntemleri de tedavide kullanan Kayseri'deki sayılı tedavi merkezlerinden biriyiz.

Tedavi Yönteleri Nelerdir?
Muayene ve tetkikler sonucu disleksi tanısı konduktan sonra kişiye özel uygun bir tedavi uygulanır. Kayseri'de alanın da uzman kadrosuyla TmsClinic psikiyatrik ve psikolojik hizmet vermektedir.